Den Haag is de hoofdstad van Nederland. Met meer dan 200.000 inwoners is het een van de grootste steden van het land. Door haar ligging aan de monding van drie belangrijke rivieren was het al heel vroeg een belangrijke handelsstad, die in 1618 als hoofdstad werd opgenomen in het moderne Nederland. De stad ligt ongeveer 40 km ten oosten van Rotterdam en ongeveer 70 km ten westen van Amsterdam. De centrale ligging in Nederland maakt het voor bedrijven gemakkelijk om van hieruit met minimale kosten en tijd te opereren. Den Haag heeft verschillende ontwikkelingsfasen doorgemaakt sinds de opname in het moderne Nederland in 1618. Het was een kleine stad tot 1850, toen het begon te groeien als gevolg van de toenemende industrialisatie en betere vervoersverbindingen. Tegenwoordig is Den Haag een bloeiende metropool met veel kantoorgebouwen, hotels en restaurants, maar ook musea, parken en bossen die het groene landschap vormen. Huisstijl ontwerp is een belangrijk onderdeel geworden van al deze ontwikkeling, vooral wanneer je een van de meest centraal gelegen hoofdsteden in een land hebt. Er is veel keuze als het gaat om huisstijl ontwerpen in Den Haag.
Corporate identity design basics
Design is de creatie van een uniforme visuele taal voor een bedrijf en zijn producten die een duidelijk en onderscheiden idee van de organisatie uitdrukken. De visuele identiteit van een bedrijf is het merk en is wat het ene bedrijf onderscheidt van het andere. Branding is een van de kerncomponenten van huisstijlontwerp, en het is wat het uniek en memorabel maakt.
Het merk moet de waarden, idealen en persoonlijkheid van het bedrijf en zijn producten weerspiegelen. Het moet duidelijk en consistent zijn, maar ook flexibel en creatief.
Het ontwerpproces is een essentieel onderdeel van huisstijlontwerp, en het begint met het merkconcept. Daarna volgt het visuele ontwerpproces, waarbij het bedrijfslogo, het kleurenpalet, het lettertype, de afbeeldingen en de lay-out worden gecreëerd. Het ontwerpproces wordt gevolgd door het productie- en drukproces, waarbij het visuele ontwerp wordt omgezet in tastbare producten. Het ontwerp van de visuele identiteit eindigt met het marketingproces, waarbij de branding wordt geïntegreerd in alle gerelateerde marketingactiviteiten, zoals reclame en promotie.
Den Haag: belangrijkste feiten
-
Hoofdstad: Den Haag – Bevolking: 202 112 inwoners – Oppervlakte: 89 km² – Heerseres: Koningin Beatrix – Gesticht als stad: 1078 – Groei van de stad: 1850 – Belangrijkste industrieën: IT, chemie, mode en detailhandel – Internationale luchthaven: Schiphol – Cruisehaven: Hollandse Antillen – Klimaat: gematigd, zeeklimaat en landklimaat
-
Bevolking: 202 112 inwoners – Hoofdstad: Den Haag – Bevolking: 202 112 inwoners – Oppervlakte: 89 km² – Heerser: Koningin Beatrix – Gesticht als stad: 1078 – Groei van de stad: 1850 – Belangrijkste industrieën: IT, chemie, mode en detailhandel – Internationale luchthaven: Schiphol – Cruisehaven: Hollandse Antillen – Klimaat: gematigd, zeeklimaat en landklimaat
-
Bevolking: 202 112 inwoners – Hoofdstad: Den Haag – Bevolking: 202 112 inwoners – Oppervlakte: 89 km² – Heerser: Koningin Beatrix – Gesticht als stad: 1078 – Groei van de stad: 1850 – Belangrijkste industrieën: IT, chemie, mode en detailhandel – Internationale luchthaven: Schiphol – Cruisehaven: Hollandse Antillen – Klimaat: gematigd, zeeklimaat en landklimaat
Huisstijl ontwerp in Den Haag
Je hebt het logo, de kleuren en het lettertype gezien. Nu is het tijd om meer te weten te komen over hoe ze zijn gebruikt in het ontwerp van de huisstijl van Den Haag. Het logo is in 1991 ontworpen door J. Schoonjans. Het werd gekozen uit tienduizend inzendingen en is vandaag de dag nog steeds hetzelfde. De gebruikte kleuren in het logo en huisstijlontwerp zijn oranje en blauw. Oranje is de dominante kleur en blauw is de secundaire kleur. Oranje is gedurfd en staat voor kracht en vitaliteit, terwijl blauw staat voor vertrouwen, betrouwbaarheid en waarheid. De gebruikte lettertypes zijn Akzidenz Grotesk en Helvetica. Akziden107 Grotesk is een schreefloos alfabet dat vaak wordt gebruikt in reclame, terwijl Helvetica een bekend lettertype is met een modern ontwerp dat perfect is voor huisstijlontwerp.
Slotwoorden
Den Haag is een levendige, moderne stad met veel culturele attracties en musea. Het heeft een bruisend nachtleven en is een favoriete plek voor bezoekers om de cultuur en tradities van Nederland te verkennen. Den Haag is een geweldige plek voor corporate identity design, omdat het alle benodigde factoren heeft: centrale ligging, een bloeiende en diverse industrie, een modern en visueel aantrekkelijk stadsbeeld en geweldige musea en parken.
Den Haag is een bloeiende metropool met veel kantoorgebouwen, hotels en restaurants, maar ook musea, parken en bossen die het groene landschap vormen. Huisstijl ontwerp is een belangrijk onderdeel geworden van al deze ontwikkelingen, vooral wanneer je een van de meest centraal gelegen hoofdsteden van een land hebt.